Paloturvallisuusviikko
selkokielellä

Suomessa syttyy joka päivä tulipalo
keskimäärin kahdeksassa kodissa.
Tulipaloissa kuolee vuosittain 80 ihmistä.
Lisäksi ne aiheuttavat terveydellisiä ja aineellisia vahinkoja.
Yksikin tulipalo on liikaa.
Tulipalojen ehkäisy on kuitenkin helppoa.

Paloturvallisuusviikon tavoitteena on
parantaa ihmisten paloturvallisuutta.
Paloturvallisuusviikkoa vietetään vuosittain
marraskuun viimeisellä viikolla,
tänä vuonna 25.11.–1.12.2017.

Tänä vuonna Paloturvallisuusviikon viesti on Sinä pelastat.
Sillä tarkoitetaan sitä, että jokainen on itse vastuussa
omasta ja muiden turvallisuudesta.
Esimerkiksi silloin, kun tulipalo syttyy,
palavasta asunnosta pitää poistua parissa minuutissa.
Siinä ajassa palokunta ei ehdi paikalle.

Paloturvallisuusviikkoon voi osallistua monella tavalla:

Voit
– osallistua Päivä Paloasemalla -tapahtumaan
– tehdä Palometrin eli testin, miten toimisit tulipalotilanteessa
– tarkastaa palovaroittimen toimintakunnon Palovaroitinpäivänä.