Palometri

Tulipalo on helpompi estää ennakolta kuin sammuttaa.
Tulipalon varalta voi myös harjoitella.
Kodit, koulut, päiväkodit, työpaikat ja taloyhtiöt
voivat tehdä Palometrin.

Palometri on tarkistuslista,
jonka avulla voi käydä läpi,
onko kodin paloturvallisuudessa parannettavaa.

Palometrissa on neljä vaihetta:

1. Tulipalon estäminen ennakolta
2. Varautuminen tulipalon varalta
3. Pelastautumissuunnitelman tekeminen
4. Poistumisharjoitus

  • 1. Estä tulipalon syttyminen kokonaan

    Tulipalo syttyy usein, kun ihminen on huolimaton.
    Tulipalo voi syttyä esimerkiksi rikkinäisestä sähkölaitteesta.
    Joskus sähkölaitetta käytetään vastoin käyttöohjeita.
    Sekin voi aiheuttaa tulipalon.
    Erityisesti lieden käyttämisessä täytyy olla huolellinen.
    Myös avotulen käsittelyssä täytyy olla tarkkana.

  • Juovuksissa oleva ihminen voi aiheuttaa tulipalon.
    Alkoholin käyttö tekee ihmisestä huolimattoman.
    Suurin osa tulipaloissa kuolleista on joko juovuksissa
    tai käyttänyt muita päihteitä, esimerkiksi huumeita.
    Juovuksissa tupakointi on erityisen vaarallista.

    2. Varaudu tulipaloon etukäteen

    Paloturvallisuuslaitteet suojaavat, jos tulipalo kuitenkin syttyy.
    Niitä ovat esimerkiksi palovaroitin, liesivahti
    ja automaattinen sammutuslaitteisto eli sprinkleri.
    Palovaroitin on hyvä asentaa
    jokaiseen makuuhuoneeseen ja poistumisreiteille.

    Kodin tarkistuslista tulipaloon varautumiseen:

  • 3. Tee pelastautumissuunnitelma

    Jos tulipalo syttyy, pitää rakennuksesta poistua nopeasti ja turvallisesti.
    Jokaisen aikuisen pitää osata sammuttaa alkava tulipalo.
    Myös lasten pitää tietää, mitä pitää tehdä, jos tulipalo syttyy.
    Siksi kannattaa tehdä etukäteen pelastautumissuunnitelma.

    Muistilista pelastautumissuunnitelmaa varten:

  • 4. Tee poistumisharjoitus

    Kun tulipalo syttyy, palavasta huoneesta täytyy poistua 2–3 minuutissa.
    Jokaisen pitää varoittaa muita, että tulipalo on syttynyt
    ja soittaa hätänumeroon 112.
    Jos osaa, pitää auttaa muiden pelastamisessa
    ja tulipalon sammuttamisessa.
    Poistumista on hyvä harjoitella, että osaa toimia tositilanteessa nopeasti.

    Muistilista poistumisharjoitukseen
    sellaista tilannetta varten, jossa tulipalo on syttynyt omassa kodissa:

  • Tärkeää lisätietoa paloturvallisuusasioista saa taloyhtiön järjestyssäännöistä ja pelastussuunnitelmasta.

    Huolehtikaa myös läheistenne paloturvallisuudesta. Tehkää Palometri yhdessä esimerkiksi isovanhempien kanssa.

    Hienoa – olet suorittanut Palometrin!

    Täytä vielä alla pyydetyt tiedot.
    Jos haluat osallistua arvontaan, syötä myös sähköpostiosoitteesi.
    Arvonnan säännöt