Paloturvallisuusviikko selkokielellä

Suomessa syttyy tulipalo joka päivä keskimäärin kahdeksassa kodissa. Tulipaloissa kuolee joka vuosi kymmeniä ihmisiä. Tulipalot aiheuttavat myös vahinkoa ihmisten terveydelle ja omaisuudelle.

Yksikin tulipalo on liikaa. Tulipalojen ehkäisy on kuitenkin helppoa. Paloturvallisuusviikon tavoitteena on parantaa kotien paloturvallisuutta.

Paloturvallisuusviikkoa vietetään tänä vuonna 26.11.–1.12. Paloturvallisuusviikon kampanja muistuttaa, että on tärkeää pitää huolta myös läheisten ihmisten kodin turvallisuudesta. Jos tulipalo syttyy, myös vanhojen ihmisten pitää poistua palavasta asunnosta parissa minuutissa. Siksi on hyvä tarkistaa turvallisuusasiat myös mummolassa. Voit tarkistaa paloturvallisuuden oheisen muistilistan avulla.

Paloturvallisuusviikkoon voi osallistua monella tavalla.

Voit

osallistua Päivä Paloasemalla -tapahtumaan monilla paloasemilla tai internetissä.

tehdä Palometrin eli testin, miten toimisit tulipalotilanteessa.

tarkastaa palovaroittimen toimintakunnon Palovaroitinpäivänä.

Virtuaalinen Päivä Paloasemalla 20.11.–3.12.

Sunnuntaina 20. marraskuuta avataan virtuaalinen tapahtuma, jonka nimi on Päivä Paloasemalla. Virtuaalisessa tapahtumassa ihmiset voivat vierailla paloasemalla omalta kotisohvalta ja tutustua paloaseman toimintaan.

Päivä Paloasemilla -tapahtumat paloasemilla 26.11.

Monet paloasemat ovat avoinna 26.11. Paloasemilla voit oppia turvallisuustaitoja rastiradalla. Voit tutustua paloaseman toimintaan ja tavata palokuntalaisia.

Päivä Paloasemalla on tarkoitettu erityisesti perheille. Tervetuloa mukaan!