Paloturvallisuuden
tarkistuslista
Tulipalo on helpompi estää ennakolta kuin sammuttaa.
Tulipalon varalta voi myös harjoitella.
Seuraavan tarkistuslistan avulla voi tarkistaa, onko kodin paloturvallisuus kunnossa.
Tarkistuksessa on neljä vaihetta:
1. Tulipalon estäminen ennakolta
2. Varautuminen tulipalon varalta
3. Pelastautumissuunnitelman tekeminen
4. Poistumisharjoitus

Estä tulipalon syttyminen kokonaan
Tulipalo syttyy usein, kun ihminen on huolimaton. Tulipalo voi syttyä esimerkiksi rikkinäisestä sähkölaitteesta. Joskus sähkölaitetta käytetään vastoin käyttöohjeita.
Sekin voi aiheuttaa tulipalon.
Erityisesti lieden käyttämisessä täytyy olla huolellinen.
Myös avotulen käsittelyssä täytyy olla tarkkana.
Emme säilytä lieden lähettyvillä mitään syttyvää.
Emme jätä ruokaa liedelle valmistumaan ilman valvontaa.
Emme jätä tiskikonetta tai pyykkikonetta päälle ilman valvontaa.
Puhdistamme kodin sähkölaitteet pölystä säännöllisesti, myös sähkölaitteiden taustat.
Noudatamme sähkölaitteiden käyttöohjeita ja huolto-ohjeita.
Emme käytä viallisia sähkölaitteita.
Emme kuivata pyykkejä kiukaan yläpuolella tai säilytä tavaraa kiukaan läheisyydessä.
Pidämme tulitikut ja muut tulentekovälineet niin, että lapset eivät saa niitä käsiinsä.
Jos kotona palaa tuli takassa tai kynttilässä tai muualla, emme jätä tulta ilman valvontaa.
Tiedostamme, että alkoholin käyttö vaikuttaa paloturvallisuuteen.
Meillä ei tupakoida sisätiloissa.
Kotimme tulisijat ja hormit nuohotaan vuosittain.

Varaudu tulipaloon etukäteen
Jos tulipalo kuitenkin syttyy, paloturvallisuuslaitteet suojaavat. Niitä ovat esimerkiksi palovaroitin, liesivahti ja automaattinen sammutuslaitteisto eli sprinkleri.
Palovaroitin on pakollinen kaikissa kodeissa.
Palovaroitin on hyvä asentaa jokaiseen makuuhuoneeseen ja eteiseen.
Kotonamme on tarpeeksi palovaroittimia, vähintään yksi palovaroitin joka kerroksessa jokaista alkavaa 60 neliömetriä kohden.
Testaamme palovaroittimen toiminnan joka kuukausi.
Vaihdamme palovaroittimen paristot joka vuosi.
Kotimme ovet ja ikkunat voi avata helposti sisältäpäin.
Emme säilytä tavaraa kulkureiteillä.
Kotonamme on alkusammutusvälineitä, esimerkiksi sammutuspeite tai käsisammutin, ja tiedämme, mistä se tai ne löytyvät tarvittaessa.
Perheemme aikuiset osaavat käyttää alkusammutusvälineitä.

Tee pelastautumissuunnitelma
Jos tulipalo syttyy, pitää rakennuksesta poistua nopeasti ja turvallisesti.
Jokaisen aikuisen on hyvä osata sammuttaa alkava tulipalo.
Myös lasten pitää tietää, mitä pitää tehdä, jos tulipalo syttyy.
Siksi kannattaa tehdä etukäteen pelastautumissuunnitelma.
Muistilista pelastautumissuunnitelmaa varten:
Teemme perheen pelastautumissuunnitelman esimerkiksi kodin pohjapiirrokseen. Merkitsemme suunnitelmaan, mitä eri reittejä kodista pääsee ulos: ovet, ikkunat ja muut mahdolliset reitit.
Suunnittelemme, mitä kukin tekee, jos palovaroitin varoittaa tulipalosta.
Lapset ymmärtävät, että tulipalossa ei saa mennä piiloon.
Päätämme, mikä on turvallinen kokoontumispaikka kodin ulkopuolella. (Taloyhtiöissä kokoontumispaikka on määritelty pelastussuunnitelmassa.)
Tiedämme, että oikeassa tulipalossa ei saa palata palavaan rakennukseen.
Tiedämme, että savuiseen rappukäytävään ei saa mennä, jos tulipalo on jossain toisessa asunnossa. Silloin on turvallisinta pysyä omassa asunnossa ja odottaa palokuntaa.

Tee poistumisharjoitus
Jos tulipalo syttyy, palavasta huoneesta täytyy poistua nopeasti, aikaa on 2–3 minuuttia.
Jokaisen pitää varoittaa muita, että tulipalo on syttynyt ja soittaa hätänumeroon 112.
Jos osaa, pitää auttaa muiden pelastamisessa ja tulipalon sammuttamisessa.
Poistumista on hyvä harjoitella, että osaa toimia tositilanteessa nopeasti.
Muistilista poistumisharjoitukseen sellaista tilannetta varten, jossa tulipalo on syttynyt omassa kodissa:
Poistumme ulos pelastautumissuunnitelman mukaisesti. Pimeässä poistumista voi harjoitella lasten kanssa sokkoleikin avulla.
Kun poistumme, suljemme ovet ja ikkunat perässämme. Näin tulipalo ei saa happea ja myrkyllinen savu ei pääse leviämään rakennuksessa.
Autamme muitakin poistumaan.
Kokoonnumme ennalta sovittuun kokoontumispaikkaan kodin ulkopuolella.
Käymme läpi, miten hätänumeroon soitetaan. Hätänumeroon 112 saa soittaa vain kiireellisessä hätätilanteessa. Hätäkeskuspäivystäjä kysyy tarvitsemansa tiedot ja lähettää apua.
Tärkeää lisätietoa paloturvallisuusasioista saa taloyhtiön järjestyssäännöistä ja pelastussuunnitelmasta.